TURIZAM U DOBA KORONE

  1. septembar je Svetski dan turizma. Ove godine posvećen je vezi između turizma i digitalne transformacije. Korišćenjem savremenih tehnologija, veštačke inteligencije i digitalnih platformi može se unaprediti razvoj turizma u skladu sa principima održivog razvoja.
    Evropa je bila i ostala najposećeniji kontinent sa čak 51% udela u svetskom turističkom prometu, a slede je Azija sa 24%, Amerika sa 16%, Afrika sa 5% i Bliski istok sa 4%. Prva tri mesta po broju turista zauzele su Francuska, Španija i SAD. Čak 57% turista na odabrnau destinaciju doputovalo je avionom, 37% drumskim saobraćajem, 4% brodom, a 2% železnicom. Kada je reč o motivima i vrstama putovanja, 55% turista putovalo je na odmor, 27% je posećivalo rodbinu i prijatelje, dok je 13% putovalo iz poslovnih i profesionalnih razloga. Svetska zdravstvena organizacija poručila je državama širom sveta da bi trebalo da postepeno ukidaju mere za međunarodna putovanja, na osnovu temeljne procene rizika, a da bi prioritet trebalo da budu putovanja zbog hitnih slučajeva, humanitarne akcije, putovanja neophodnog osoblja i povratak u matičnu državu.
    Turizam u Srbiji usled pandemije izazvane virusom Kovid 19 trpi milionske gubitke. Prema postojećim informacijama, sve do novembra ne očekuje se nekakav oporavak, a i to pod uslovom da opet ne dođe do epidemije, i to samo u smislu pokrivanja troškova, ne profita. Profit bi mogao da počne da se ostvaruje tek od marta 2021, jer su januar i februar najslabiji meseci. Po nekim računicama povratak na situaciju pre pandemije u celokupnoj industriji može se očekivati tek nakon dve do tri godine. Kod nas se, za sada, računa na domaće goste i one iz Regiona.
    „Ovo je prilika da dodatno razvijemo predele koje do sada nismo, poradimo na infrastrukturi, standardima i kvalitetu samih proizvoda, jer nam gostoprimstva i kreativnosti ne manjka“, kaže Radoslav Marić iz agencije „National Travel“.
Radoslav Marić

  1. Statistika dolazaka turista za period jul 2019 – jul 2020. kaže da je ukupan broj dolazaka turista u Srbiji (193.912) opao za 50,5%, od čega je broj stranaca opao za 88,7% (24.325) u odnosu na prošlu godinu. Broj noćenja je u odnosu na jul prošle godine opao za 35,9% (737.398).
    Najveća pomoć za turističku privredu i agencije bila je Uredba o takozvanim zamenskim vaučerima koja je doneta na inicijativu agencija.
    „Da nije bilo te Uredbe 90% naših agencija bi bankrotiralo. Mi i danas imamo 50 poziva građana da se žale zbog te uredbe. Smatramo da je to bio jedan kompromis, koji je sa jedne strane oogućavao agencijama da nastave poslovanje, a sa druge zaštitu putnicima koji su uplatili aranžmane“, rekao je ministar Rasim Ljajić.
    Ocenio je da je to bilo kompromisno, ali dobro rešenje za agencije koje nisu bankrotirale, a i za uplatioce aranžmana koji u tom slučaju ne bi mogli ništa da ostvare.
    Pošto država još uvek nije našla način da pomogne turističkim agencijama da prežive krizu izazvanu koronom, vlasnici valjevskih agencija odlučili su da se obrate Gradu.
    „Sledeći primere kolega iz određenih gradova na području Vojvodine, Beograda, Raške, Niša, Kraljeva i Kragujevca, gde su lokalne samouprave priskočile u pomoć, u okviru svojih mogućnosti, mi smo se obratili sa molbom gradskom rukovodstvu da pomogne u vidu jednokratne pomoći po zaposlenom radniku u turizmu čime bismo izmirili osnovne režijske troškove (zakup prostora, struju, vodu, telefon…) i sačuvali radna mesta za zaposlene u turizmu“, navodi se u pismu koje je upućeno gradskim čelnicima i Privrednoj komori.
    Podaci valjevskih turističkih agencija pokazuju da je njihov promet ove godine pao između 90 i 92%!!! U Valjevu posluje desetak lokalnih turističkih agencija, a njihovi vlasnici se slažu da bez pomoći države i Grada njihove firme neće preživeti.
    „Pomoć u vidu minimalca za isplatu zarada koju nam je država dala nije dovoljna. Pri tome smo se obavezali da još dva meseca nakon toga zadržimo radnike. Kada taj period istekne mnogi od nas će se naći u situaciji ne samo da otpuste radnike, već da stave ključ u bravu“, kaže Radoslav Marić.
Radoslav Marić ispred svoje agencije

  1. Istog mišljenja je i Dragoje Zekavica iz agencije „Balkanik“
    „Od početka pandemije korona virusa imamo minimalne ili nikakve prihode. Većina agencija živi od prodaje letnjih aranžmana i omladinskih putovanja – to je realnost. Mi sada tražimo samo pomoć da ne dođemo u situaciju da zatvaramo firme. Potrebna nam je pomoć države kakvu su dobili hotelijeri“, kaže Zekavica.
    Pored pomoći u vidu minimalca, država je turističkim agencijama, kao i svim privrednicima, ponudila kredite Fonda za razvoj.
    „Većia valjevskih agencija je aplicirala za ova sredstva, ali do danas niko od nas nije dobio nikakav odgovor. Čuli smo da su novac dobile neke velike beogradske agencije. Ministar trgovine i turizma Rasim Ljajić je rekao da „postoji želja da se dodatno pomogne turističkim agencijama, ali to može da bude tek kada se na kraju sezone vidi kolike su mogućnosti države i kolike su realne štete koje taj segment turizma ima““, navode valjevski vlasnici turističkih agencija.
    Po njihovim rečima problem nije samo ova već i naredna sezona. Naime, većina aranžmana koje su prodali pre proglašenja pandemije zamenjena je za putovanja u narednoj godini. To znači da će, čak da naredne godine ne bude pandemije, agencije imati manje prihode. Pri tome su, kažu vlasnici agencija, već morali da prenesu novac organizatorima putovanja i hotelima, pa troškove poslovanja većina u ovom momnetu finansira iz ličnih sredstava.
Vordpres › Greška

Postoji kritična greška na vašem veb mestu.

Saznajte više o otklanjanju grešaka Vordpresu.